Säkerhetsprotokoll avråder från att använda vissa termer för att undvika att falla offer för cyberbrottslighet.
Det gamla kloka ordspråket säger att ”nyfikenheten dödade katten”, och det kunde inte vara mer rätt. Ett överskott av oskuld innebär alltid att man utsätter sig för vissa risker, men kanske inte på ett så fatalistiskt sätt som katten råkade ut för. Bedrägerier via internet och andra kommunikationskanaler blir mer och mer professionaliserade, varför det är nödvändigt att agera med försiktighet.
Att vara ”hyperuppkopplad” har inte bara gett oss bra saker, som möjligheten att dela information med vem som helst i hela världen nästan omedelbart, det har också gjort oss mer sårbara. För att vara en god användare av telekommunikationer och använda dem med förtroende är det viktigt att vara välinformerad och medveten om säkerhetsprotokoll.
Nya verktyg för artificiell intelligens gör inte bara livet enklare för oss, utan gör det också lättare för många cyberbrottslingar att automatisera vissa typer av bedrägerier. Under de senaste åren har vi sett en ökning av antalet bedrägeriförsök på internet, men de är inte de enda.
Telefonbedrägerier har också fått en skjuts framåt av nya datorverktyg, eftersom de nu kan utföras med mindre ansträngning. Ett litet misstag som vi gör kan ge cyberbrottslingar möjlighet att få tag på nödvändiga uppgifter eller det tillstånd som krävs, och därmed kunna genomföra utpressning eller bedrägeri.
Säg aldrig detta ord när du blir uppringd från ett okänt nummer: bedrägerier är vardagsmat.
Många säkerhetsexperter är överens om vissa säkerhetsprotokoll som ska följas när du svarar på telefonsamtal, särskilt om de kommer från konstiga nummer eller nummer som inte finns i din adressbok. Var särskilt noga med att inte uttala vissa nyckelord som bedragarna förväntar sig att du ska använda mot dem.
Normalt rekommenderas att du inte svarar i telefon när du får ett samtal från ett okänt nummer, men om du svarar är det viktigt att du undviker att lämna ut person- eller bankuppgifter. Bedragare kan utnyttja sociala seder och koder i telefonkommunikationen om vissa instruktioner inte följs.
Var mycket försiktig så att du aldrig lyfter luren och omedelbart svarar jakande med ett ”ja”. Automatiserade cyberkriminella robotar kan spela in din röst och använda den för att begå bedrägeri eller identitetsstöld. Dessa typer av bedragare ringer slumpmässiga samtal och försöker på ett bedrägligt sätt få offret att säga ”ja” högt, ofta genom att ställa frågor som ”Hör du mig bra?”, ”Är du…?” eller ”Är det du som har linjen?”.
Skräppost eller bluffsamtal som försöker stjäla våra personuppgifter eller pengar blir allt vanligare, trots varningar från lagen, polisen eller Guardia Civil Dreamstime
Om personen svarar ja kan brottslingar manipulera inspelningen för att godkänna bedrägliga transaktioner, acceptera falska avtalsvillkor eller till och med gå med på oönskade köp eller prenumerationer. För att undvika att falla för denna typ av bedrägeri är det bäst att följa dessa tips:
- Svara aldrig med ett ”ja”. Använd i stället svarsalternativ som ”Vem är det här?”, ”Vad gäller det?” eller ”Jag kan inte bekräfta något förrän jag vet vem du är”.
- Var försiktig med misstänkta samtal. Om numret är okänt och personen insisterar ska du lägga på luren omedelbart.
- Lämna aldrig ut personlig information. Dela aldrig med dig av uppgifter som fullständigt namn, adress, bankkontonummer eller personliga dokument.
- Registrera ditt nummer på en lista över personer som inte får ringas. I många länder finns det officiella register för att förhindra oönskade telemarketing-samtal.
- Verifiera informationen. Om samtalet påstås komma från en bank, ett företag eller en institution, lägg på luren och ring direkt till det officiella numret som finns angivet på deras webbplats eller i officiella dokument.
- Blockera misstänkta nummer. Om du får påstridiga samtal från samma nummer rekommenderar vi att du blockerar dem på din telefon för att undvika framtida olägenheter.
Vad ska du göra om du tror att du har blivit utsatt för detta bedrägeri?
- Kontrollera dina kontoutdrag för att se om det finns några misstänkta avgifter.
- Kontakta din bank eller ditt telefonbolag för att varna dem.
- Rapportera bedrägeriförsöket till de behöriga myndigheterna i ditt land.