Om det är något som har kännetecknat Elon Musks ledarskap i Tesla så är det hans storslagna fraser och löften med tveksam trovärdighet.
Ett av dem är en klassiker som nu kan komma att stå honom dyrt: alla hans bilar kommer att kunna uppgraderas till hans mest avancerade autonoma körsystem gratis.
Musk medger redan nu att de kommer att få bära en tung kostnad.
En viktig verksamhet. Autonom körning är för Tesla en av dess nyckelverksamheter för framtiden. Redan 2023 sa företaget att det skulle kunna tjäna pengar enbart på mjukvaran i sina bilar och att det skulle kunna göra sina bilar lönsamma utan att tjäna en enda euro på själva fordonet.
Sedan dess har Elon Musk sålt godheten i sina autonoma körsystem. På samma sätt har företaget sedan 2023 antytt att det för samtal med tredje parter om att agera som leverantörer av sina förarassistanssystem. Och till detta måste läggas löftet om att vi från och med nästa år kommer att se Teslas robotaxis på gatorna.
FSD. Autonom körning har ett namn och ett efternamn inom Tesla. Fullständig självkörning (FSD). Ett körhjälpssystem som för närvarande fortfarande kräver att föraren hela tiden är medveten om vad som händer runt omkring dem i händelse av att de behöver ingripa.
Namnet har varit en källa till kontroverser och har kallats för vilseledande reklam eftersom det antyder att systemet har fler funktioner än vad det faktiskt har. Faktum är att Ford med BlueCruise, som gör att du kan ta händerna från ratten samtidigt som du behåller uppmärksamheten, och Mercedes, som inte kräver att du behåller uppmärksamheten under mycket specifika omständigheter, verkar ha gått längre.
I det specifika fallet med Tesla säljs dess bilar med tre olika paket. De grundläggande assistenterna inkluderar adaptiv farthållare och körfältsbyte. Paketet Enhanced Autopilot lägger till funktioner som automatiskt filbyte och parkering (och utfart) utan mänsklig inblandning. Slutligen lägger FSD eller ”total autonom körning”, som Tesla säljer det i Spanien, till stopp och start vid trafikljus och, ”i framtiden, automatisk styrning i stadsområden.
Det eviga löftet. FSD har varit ett av Teslas stora löften de senaste åren. Priset för att köpa en bil med aktiv FSD eller ”full autonomous driving”, som det säljs i Spanien, lägger till 7 500 euro på bilens pris. Ett annat alternativ är att aktivera det under de kommande åren när vi anser att det är lämpligt från vår webbplats.
Det alternativet i framtiden är det som verkar komplicera Tesla. På sin webbplats står det följande i FAQ-avsnittet:
Från och med april 2019 levereras alla nya Tesla-fordon som standard med Autopilot *, som inkluderar trafikanpassad farthållare och Auto Gyro. (*) Vissa undantag kan gälla. För fordon utan Autopilot-programvara, men utrustade med nödvändig hårdvara, kan du köpa Autopilot, Enhanced Autopilot eller Full Autonomous Driving Capability när som helst via ditt Tesla-konto; den nödvändiga Autopilot-programvaran kommer att läggas till i din bil.
En nödvändig uppdatering. Sedan 2016 har Tesla lovat att alla deras bilar ska ha den nödvändiga hårdvaran för att stödja fullständig autonom körförmåga, inklusive ”Level 5”-funktioner. Med andra ord kommer bilen att kunna köra utan mänsklig inblandning, som om den vore en robotaxi.
Under 2019 var företaget dock tvunget att bekräfta att det autonoma körsystemet skulle kräva mer datorkraft. De introducerade då HW3, en dator som är utformad för att möjliggöra dessa funktioner. Med löftet om att bilar som sålts sedan 2016 skulle kunna ha dessa funktioner uppgraderades redan sålda bilar kostnadsfritt till intresserade förare.
År 2023 måste Tesla återigen utöka datorkapaciteten i sina bilar med ny hårdvara. Den efterlängtade HW4 kommer, som nu (förmodligen) kommer att möjliggöra helt autonom körning. Men företaget skickar ut ett meddelande om att förare vars bilar använder HW3 inte ska oroa sig eftersom den nya programvaran kommer att finjusteras för att göra den kompatibel med deras fordon.
De är inte giltiga. Ett år senare, i oktober 2024, börjar Elon Musk smyga in tanken att bilar med HW3 inte kommer att kunna räkna med de senaste framstegen inom autonom körning och därför inte kommer att kunna njuta av sitt FSD-program.
Vi är inte 100% säkra. HW4 har flera gånger större kapacitet än HW3. Det är lättare att få saker att fungera i HW4 och det krävs mycket arbete för att få in det i HW3. Det finns en möjlighet att HW3 inte kommer att nå den säkerhetsnivå som oövervakad FSD tillåter.
Orden rapporteras av Electrek, där de också förklarar de svårigheter som företaget skulle ha att uppgradera sina bilar på teknisk nivå. Enligt media är det nästan omöjligt för företaget att anpassa dem till HW3 på grund av begränsningarna i hårdvaran och hur FSD fungerar i bilar med HW4.
Gratis. Vid den tiden varnade Elon Musk redan för att om företaget inte hittade ett sätt att göra HW3 kompatibel med fullständig autonom körning, skulle han starta en kampanj för att uppdatera fordonets hårdvara gratis för alla som hade köpt bilen med dessa funktioner.
Månader efter dessa första uttalanden har Elon Musk bekräftat att alla bilar som köpts med FSD-paketet redan aktivt kommer att uppgraderas till HW4 gratis. ”Vi kommer att behöva byta ut alla HW3-datorer i fordon där FSD köptes”, försäkrade Musk vid det senaste mötet med aktieägarna.
Levererar halvhjärtat. I sina uttalanden gjorde Musk det klart att endast bilar som köpte FSD-paketet vid inköpstillfället skulle få denna uppdatering gratis. Detta utesluter därför de som inte fick det från början och valde att prenumerera på förarassistansfunktionerna.
Tesla uppfyller därför bara sitt löfte till hälften. Då lovade de att alla bilar som köptes från 2016 och framåt skulle vara helt autonoma. Detta är äntligen bara möjligt från 2019 och med de som uppgraderades till HW3. Nu måste de som valde att inte betala för FSD till en början (det kostade 15 000 dollar i USA) och nöjde sig med löftet om att de kunde prenumerera i framtiden betala för att uppgradera sina datorer för att kunna njuta av de mest avancerade funktionerna för autonom körning.