Den högsta finansiella myndigheten förklarar hur man upptäcker oegentligheter i kontoutdragen och beskriver steg för steg hur man gör en formell anmälan till bankerna.
Även om de flesta företag hävdar att problemet har lösts finns det fortfarande användare som ser dubbla debiteringar på sina kreditkortsutdrag. Med anledning av detta har Consumer Defence, finansinstituten själva och nu även centralbanken (BCRA) utfärdat en rad rekommendationer om vad användarna bör göra om de upptäcker någon oegentlighet i de belopp som ska betalas.
BCRA förklarade genom sitt X-konto vad man ska göra vid fel i registreringen av konsumtion eller okända inköp på kreditkort. Den högsta finansiella myndigheten föreslår ett tvåstegssvar.
- Identifiera datum och namn eller företagsnamn på butiken. Om köpet gjordes på en helg eller helgdag kan det vara daterat följande arbetsdag.
- Kontrollera e-postmeddelanden om nya inköp eller kvitton på inköp, om de sparas.
- Kontrollera om någon av de personer som har förlängningar av kortet har gjort köpet.
- Vänta på att slutavräkningen skickas för att kontrollera att okända eller felaktiga köp har rättats till.
Det andra steget är att kontakta banken eller kreditkortsföretaget. Detta bör göras genom att:
- Ring omedelbart till banken eller kreditkortsföretaget. Telefonnumret finns på baksidan av plasten.
- Be att få kortet spärrat (vid behov, enligt bankens anvisningar).
- Följ bankens eller kreditkortsföretagets instruktioner för att behandla chargebacken.
- Registrera ett formellt klagomål och be om ett behandlingsnummer.
- Gör inte betalningen, utan vänta på att banken ska berätta vad du ska göra.
BCRA påminde om att institutionerna har tio arbetsdagar på sig att svara på ett krav. Efter den tiden eller om svaret inte är tillfredsställande kan anspråket läggas in på centralbankens webbplats för att behandla en andra instans av resolution med enheten.
Vad enheterna rekommenderade
Banker och kreditkortsoperatörer erbjöd också en rad rekommendationer för användare som upptäckte duplikatförbrukning i sina uttalanden. Den viktigaste indikationen är att undvika att göra omedelbara anspråk, eftersom det förväntas att beloppen kommer att korrigeras automatiskt när det tekniska problemet har lösts.
Bankernas rekommendationer är följande:
- Betala inte fel belopp: Bankerna rekommenderade att inte betala belopp som återspeglar dubbel eller tredubbel förbrukning i sammanfattningen. Detta är särskilt viktigt när det gäller kort med delbetalningsköp, eftersom felaktiga rörelser inte innebär en faktisk debitering.
- Inget behov av att rapportera: Både banker och kortoperatörer betonade att detta inte är ett fall av bedrägeri, kloning eller hackning, utan ett tekniskt problem. Därför är det inte nödvändigt att gå till en polisstation eller lämna in en rapport om datastöld.
- Vänta till slutdatumet för sammanfattningen: Företagen bad användarna att vänta till slutdatumet för att kontrollera om duplikatförbrukningen har korrigerats. Om problemet kvarstår efter stängningsdatumet föreslog företagen att man kontaktar kundtjänst för att inleda ett formellt klagomål.
- Särskilda krav om felet kvarstår: Om de dubbla avgifterna fortfarande förekommer när sammanställningen avslutas bör användarna koppla bort de felaktiga avgifterna genom homebanking eller genom att kontakta bankens callcenter. I detta fall kan motsvarande justering begäras på kontoutdraget.
- Automatiska debiteringar: När det gäller konsumtion som är kopplad till automatiska debiteringar, t.ex. streamingtjänster eller prenumerationer, har finansinstituten angett att användarna bör kontrollera att det inte tillkommer några ytterligare avgifter. Om så är fallet kan de begära återbetalning av de felaktiga beloppen.
Ett annat viktigt klargörande kom från källor inom finanssektorn, som försäkrade att det inte förekom något bedrägeri eller hackning kopplat till felen i kreditkortsutdragen. Företagen betonade att problemet var begränsat till digitala kundtjänstkanaler, som homebanking och mobila bankapplikationer, och att det inte finns någon risk för kundernas personliga eller finansiella data.
Dessutom betonade bankerna att de dubblerade beloppen inte kommer att debiteras i praktiken och att problemet inte kommer att påverka framtida korttransaktioner. I detta sammanhang betonade de vikten av att undvika förhastade beslut, t.ex. att göra ytterligare betalningar eller klagomål, och att följa officiella rekommendationer för att undvika olägenheter.