Här är den märkliga anledningen till att vissa av dina kablar kan ha olika färg

kablar

Oavsett om du gillar dem mer eller mindre är kablar ett av de bästa sätten att överföra både ström och data till andra tekniska enheter som smartphones.Trots att vissa tillverkare inte inkluderar en väggladdare i sina enheter, finns laddningskabeln alltid i lådan.

Man bör komma ihåg att även om de har samma port är inte alla kablar likadana, och det finns vissa som kan bära mer ström än andra, precis som de också kan utföra en snabbare dataöverföring. För att göra detta måste både laddaren och smarttelefonen vara kompatibla med denna teknik.

Utöver detta finns det kablar där själva USB- eller USB Type-C-porten har en viss färg. Det finns tillfällen då färgen på kabeln faktiskt kan ha en betydelse för vilken typ av kabel det är. I vissa fall representerar färgerna inte nödvändigtvis en viss teknik, utan används för att estetiskt passa ihop med andra produkter.

Varför finns det färgade kablar?

USB-kablar kan ha olika färger, och i vissa fall kan det ha att göra med vilken teknik som används. Om det till exempel är en USB 1.0-kabel är den vit, medan den är svart om det är en USB 2.0-kabel. Nästa steg upp i teknik, USB 3.0, har en blå port, som övergår till blågrön när det är USB 3.1.

I det här fallet är hastigheterna differentierade, till exempel indikerar den blåfärgade USB-porten att den kan överföra data med en hastighet på upp till 5 Gbps. Det finns till och med kablar där porten är röd för att indikera att det är USB 3.2. Det bör dock noteras att andra USB-kablar också kan ha dessa tekniker, även om de inte är i denna färg, och det motsatta kan också vara sant. Detta är fallet för den konventionella USB-porten.

MicroUSB- och USB Type-C-kablar

Det finns tillfällen då tillverkare ändrar denna färg för att ge kabeln en distinkt och mer premiumprägel, vanligtvis genom att använda en färg som förknippas med varumärket eller produkten i synnerhet. Detta är fallet med Razer, vars representativa färg är grön, som varumärket använder i sin logotyp och på sin webbplats, liksom på lådorna till sina produkter och till och med på själva enheterna. Kablar är inget undantag, och i det här fallet är de också gröna, vilket ger en mycket snygg varumärkesimage.

OnePlus är å sin sida ett annat varumärke som är engagerat i denna typ av anpassning, och sedan OnePlus One, dess första enhet, har företaget använt färgen röd för lådorna till sina enheter och för sina kablar och andra tillbehör, vilket har blivit ett emblem för varumärket och lagt till det till USB Type C.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *