Varnar för stormarknadsbedrägeriet: var uppmärksam eftersom det kan lämna dig med en nollräkning.

bedrägeri

Cyberhot har blivit vårt dagliga bröd, och bakom varje meddelande, varje klick eller nedladdning döljer sig potentiellt någon form av bedrägeri eller knep för att komma över våra person- och bankuppgifter.

En strategi som cyberbrottslingar har identifierat som en av de mest effektiva är nätfiske, dvs. att utge sig för att vara ett varumärke, ett företag, en institution eller till och med en välkänd person. Framgången med dessa strategier är att offren känner igen ett namn eller en logotyp och sänker garden eftersom de litar blint på det de känner till.

Om det är vår bank, skattekontoret, Netflix eller, som i det senaste fallet som Guardia Civil varnar för, vår betrodda stormarknad, är det mycket lätt att tro att det verkligen är dem eftersom vi använder dem eller har någon form av koppling till dem, och det är inte ovanligt att få kommunikation från dem.

Under de senaste åren har det dessutom av kommersiella skäl blivit mer än vanligt att vi blir medlemmar eller prenumererar på kommunikation från dessa företag för att få kampanjer, priser, rabatter eller helt enkelt information.

Vad är stormarknadsbedrägeriet?

Enligt varningar från Guardia Civil har en boom i den så kallade supermarknadsbluffen upptäckts eftersom täckmanteln de använder är att utge sig för att vara din betrodda stormarknad. Tydligen får du ett e-postmeddelande som informerar dig om att ”du har vunnit en prisdragning”.

Nyckeln till bedrägeriet är att om du är lojal mot en av dessa anläggningar, borde detta pris inte låta konstigt för dig, vilket gör att du klickar på e-postmeddelandet och faller i klorna på denna bedrägeri. I e-postmeddelandet försäkras du om att du har vunnit ett pris, att du måste följa den bifogade länken för att få det och om du gör det kommer de tack vare stöldprogramvara inte bara att stjäla dina registrerade uppgifter som kund i snabbköpet, t.ex. namn, telefonnummer, e-post eller adress, utan de kommer också att få tillgång till ditt bankkort.

Nyckeln till att undvika att bli lurad är att vara försiktig med den här typen av erbjudanden och att analysera det e-postmeddelande som kommer, till exempel om du inte är en lojal kund hos någon stormarknad, även om du alltid köper från Mercadona och e-postmeddelandet förmodligen kommer från dem, var försiktig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *